Hotelketens investeren flink in travel startups
Geplaatst door

Hotelketens investeren flink in travel startups

Een trend in de reisbranche die we de laatste jaren zien opkomen is dat gevestigde bedrijven steeds meer investeren in startups. Grote hotelketens kopen aandelen in jonge bedrijven die concurrerende diensten aanbieden. Ook het aantal overnames van startups binnen de travel industrie stijgt. Zowel hoteliers als online reisbedrijven zijn gestart aan een race om te investeren in de meest winstgevende en innovatieve startups.

Voorloper op het gebied van deze ontwikkeling is AccorHotels. De Franse keten heeft een groot marktaandeel in de luxe verhuurmarkt en verkreeg onlangs de helft van de aandelen in het bedrijf Squarebreak. Vervolgens werd Onefinestay overgenomen voor naar verluidt $170 miljoen. De Londense startup biedt woningen met service aan in het hogere segment en ontving na de overname nog een investering van $70 miljoen. Voor de acquisitie had Onefinestay ook al een investering gekregen van hotelketen Hyatt. Afgelopen maand werd Travel Keys toegevoegd aan het portfolio van AccorHotels. Travel Keys is een succesvolle woningbemiddelaar met wereldwijd 5.000 luxe appartementen en villa’s. Mede door deze drie overnames heeft AccorHotels zich gevestigd als een marktleider in het luxe segment voor particuliere woning verhuur. Samen bieden Squarebreak, Onefinestay en Travel Keys meer dan 8.500 appartementen en villa’s aan voor korte verblijven.

Maar AccorHotels is niet de enige hotelketen die investeert in startups. Wyndham Hotels – eigenaar van merken zoals Ramada en Travelodge – is een aandeelhouder in de Engelse startup LoveHomeSwap, een platform dat een abonnementsservice aanbiedt voor het ruilen van woningen. Marriott daarentegen lanceerde een eigen startup accelerator programma om nieuwe manieren te zoeken om de klantervaring te verbeteren.

De zogenaamde Online Travel Agencies (OTA’s) zien ook kansen in de samenwerking met startups. Sinds afgelopen jaar is Trivago eigenaar van Base7booking, een Zwitserse startup gespecialiseerd in hotel managementsystemen in de cloud. In december 2015 deed Expedia een investering in Alice, een startup gericht op het ontwikkelen van mobiele technologie voor hotels. Het gerucht is dat de overname van Homeaway door Expedia grofweg vier miljard dollar kostte. Momondo werd voor $550 miljoen gekocht door Priceline. Marktleider Booking.com richtte onlangs ook een startup accelerator op om te kunnen investeren in milieuvriendelijke startups. Bedrijven zien startup accelerators als een manier om meer invloed te kunnen uitoefenen op de toekomst van een partner startup. In vergelijking met het doen van een investering is een eigen startup programma vaak meer winstgevend en minder riskant. De komende jaren zal dit ook een groeiende trend worden in de reisbranche.

Ook startups springen in op deze trend door diverse directe stakeholders uit de branche te laten deelnemen in het bedrijf. Bidroom.com liet onlangs weten, via LinkedIn, dat er onderhandelingen hebben plaatsgevonden met diverse hoteliers om te participeren in dit snel groeiende boekingsplatform. Volgens oprichter Michael Ros, is er veel interesse vanuit de branche en zijn hotelketens super enthousiast.

Share Button
0 0 180 22 maart, 2017 Geen categorie maart 22, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Like ons

Advertenties